עדכונים

תמונות אחרונות

IMG-20171124-WA0015

מקצועות הלימוד

עברית

עברית א' – בשיעורי עברית אנחנו מכירים בכל שיעור  אות חדשה, אליה אנחנו מצרפים את התנועות שלמדנו – קמץ, פתח ושווא, תוך כדי משחקים חווייתיים אנחנו יוצרים צירופים חדשים, מילים חדשות ואפילו קטעי קריאה קצרים. אנחנו עובדים בלווי החוברת "צלילים מספרים" ומתקדמים יפה. בתחום מעגל השנה, עבדנו על חגי תישרי ועל הסתיו. בקרוב נתחיל ללמוד על חנוכה, סיפור החג, סמליו ומשמעויותיו.

בשיעורי העברית ניתנים שיעורי בית. אני מאמינה כי ישנה חשיבות רבה לתירגול ושינון הקריאה והכתיבה ולשימוש יום יומי במיומנויות השפה. השיעורים ניתנים בחוברת, במחברת או בדפי עבודה ומאפשרים לילדים לייצר המשכיות לעבודתם בכיתה ולהשתמש במיומנויות לשם העמקת ההבנה ושימוש בה לטובת ביסוס הנושאים הנלמדים. כמו כן ישנה חשיבות רבה לשיתוף ההורים והבית בתכנים. חשוב לעזור, להתעניין, לתמוך ולחזק את הילדים בהצלחותיהם ובכך לסייע להצלחת התהליך המתרחש בבית הספר בשיעורי העברית.

 

שעת סיפור:  מאז תחילת השנה קראנו ושיחקנו מספר סיפורים: "מיץ פטל" " תראה כמה אני אוהב אותך"  "הגמד המרגיע"  "האריה שאהב תות". התוכנית המציעה אפשרות מעשית לשיפור האווירה בכיתה, מניעת אלימות, עידוד ההדברות, חברות ,שיתוף פעולה בין הילדים. בחירת גישת עבודה, דרמה משחק וחיקוי הדמויות, כדרך להתמודדות עם צרכים חברתיים רגשיים. רכישת דרכים לפתרון קונפליקטים. פיתוח ההקשבה האמפטית, יכולת להתעניין בזולת מבלי לשפוט את מעשיו. הכרה בכך שנתינה, שיתוף ועזרה לאחרים הם טבעיים ועשויים להסב הנאה רבה.  חלק מהשיעור אנחנו משחקים בחצר: מחבואים, "תיפסוני", "מי מפחד מהאריה הגדול" ועוד משחקים שהילדים מציעים אחרי קריאת הספר.

 

עברית ב' – בשיעורי עברית אנחנו שמים דגש מיוחד על מיומנויות למידה, הבאת ציוד, כתיבה מסודרת במחברת והכנת שיעורי בית.

דרך שירים, סיפורים וטקסטים שונים, אנחנו עושים חזרה על מיומנויות לשוניות בסיסיות וחדשות. דיברנו על ההבדלים בין שיר לסיפור, למדנו משפחות מילים, מענה מלא על שאלות ועוד… בתחום מעגל השנה, עבדנו על חגי תשרי ועל הסתיו. בקרוב נתחיל ללמוד על חנוכה, סיפור החג, סמליו ומשמעויותיו.

אנחנו עובדים בליווי החוברת "צועדים בדרך המילים" עסקנו בתחום החברות והמשפחה, החוברת מעשירה אותנו בתכנים ובתרגול מיומנויות.

ציירנו קומיקס קצר לכמה סיפורים. כתבנו סיפורים על מקומות ודמויות שהילדים המציאו. דרך הקומיקס הילדים לומדים על מרכיבי הסיפור (זמן, מקום, דמויות, קונפליקט ופתרון) ועל תמצות הסיפור לתמונות ספורות.

עברית כיתה ג'

התחלנו ללמוד על נושא הסתיו ומאפייניו. אנחנו עוסקים בחקר של ציפורים נודדות בקבוצות עבודה. כל 2-3 ילדים חוקרים ציפור נודדת לפי בחירתם ויוצרים לה תעודת זהות. שוחחנו על מקור מידע מהימן ולא מהימן והתחלנו לעבוד על קריאת מידע והוצאת העיקר.

התחלנו ללמוד על חלקי דיבר, דיברנו על מאפייני שם עצם.

אנו חוקרים את נושא הירח, נלמד לצפות מדי ערב על הירח, לכתוב בדף את היום והתאריך ולצייר איך הירח נראה.

 

 

עברית כיתה ד – אדם ואדמה
אנחנו עוסקים בנושא "אדם ואדמה". במרוצת החודש הילדים נחשפו לתכנים העוסקים בעולים ארצה לפני קום המדינה, העפלה, חוק השבות וחלקם אף הגיעו לחומרים אודות בן גוריון וחזונו. מבחינת מיומנויות שפתיות הילדים תרגלו קריאה, הבנה, משפחות מילים, מודעות לקשרי סיבה ותוצאה, זיהוי פסקאות, תפקידי מרכאות, רצף זמנים, זיהוי נושא ורעיון מרכזי ועוד.

עברית ה –ח מסביב לים התיכון

אנחנו עוסקים בנושא "סביב הים התיכון". במרוצת החודש הילדים נחשפו לתכנים העוסקים בים התיכון עצמו, בעיית המחסור במים, ההבדל בין אקלים ומזג אויר, האקלים האופייני למדינות סביב הים התיכון וחלקם אף הגיעו לנושא צמחייה ובעלי חיים. מבחינת מיומנויות שפתיות הילדים תרגלו קריאה, הבנה, מודעות לקשרי סיבה ותוצאה וקשרי בעיה ופתרונה, זיהוי פסקאות, תפקידי מרכאות, מיפוי טקסט, קריאת מפה ועוד.

 

עבריתותאטרון

כיתה ג

שיעורי העברית נחלקים בכיתה ג ל2 חלקים עבריתאטרון עם ליאת ושיעורי עברית עם שרון אנו לומדים עם החוברת מילה טובה -1 . בשיעורי עבריתאטרון למדנו את השיר ריחות שאני אוהב –יהודה אטלס, ניהלנו דיון על ריחות אהובים ותחושות ובשיעור שלאחר מכן הילדים הביאו את הריחות שהם אוהבים כמו : לורד(טוש) ,קינמון ,קלמנטינה ,דבק ,  סבון וכו שיתוף הפעולה היה מדהים והילדים ממש נהנו.

התחלנו ללמוד על ראיון –מה זה ראיון וקראנו בספר ראיון עם סבא רבא וסבתא רבתא. והנחתי את הילדים לכתוב ראיון עם השאלות מהחוברת לסבא וסבתא. סקרנית ומצפה … מקווה שנוכל אפילו לעשות הצגה עם הראיונות האלה עם תלבושות ועוד..

בשרון של שרון  למדנו על הסתיו, על ציפורים נודדות ,חקרנו הציפורים הנודדות ובנוסף למדנו על שם עצם ופועל.

כיתה ד

יומני קריאה ניתנה משימת עלJ כל תלמיד במהלך השנה אמור לקרוא 3 ספרים ולעשות עליהם יומן קריאה אך בצורה חווייתית כלומר : לצייר קומיקס על הספר, לבנות דגם (נגיד עליית הגג של אנה פראנק , ראיון עם דמות, הצגה-מונולוג,דיאלוג, סוף חדש לסיפור , הכנת ריקוד הכנת מגדיר דמויות ועוד ועוד… יומני הקריאה יוגשו בינואר , מרץ, מאי יוני. כמובן שמי שירצה ויהיה מוכן לפני מוזמן.

משחק אמון – הילדים בזוגות יוצאים לרחבי בית הספר ומשחקים משחק שכולו עוסק בנתינת אמון בפרטנר שלך ובשימוש שאר החושים המתפקדים כשהראיה נלקחת מאחד והוא מובל ע"י חברו .על הילד בעיניים העצומות לזהות בדיוק את המקום אליו הגיע. בדיון לאחר המשחק ענינו על שאלות כמו : מה עדיף להיות מוביל או מובל ? האם סמכתי על הפרטנר שלי והאם זיהיתי את המקומות שאליהם הגעתי(התמצאות במרחב)

השיר אם שכתב יענקלה רוטבליט והלחין שמוליק קראוס לקראת יום הזיכרון ליצחק רבין. ניהלנו דיון מדהים על המשמעויות של השיר החזרתיות שבו ומה המסר שעובר בשיר .דברנו על רבין ועל חוסר דיאלוג ומה קורה שאנחנו לא מסכימים עם דעת האחר.

כיתה ד על כל ילדיה מוכשרים בצורה בלתי רגילה וההתמודדות ופענוח הטקסטים איתם בשיעורי עברית ה חוויה גדולה . למדנו לנגן אותו בגיטרה לשיר אותו וכמו כן חלק מילדי הכיתה השתתפו בטקס רבין.

לעבודה ולמלאכה –חיים נחמן ביאליק . פתחנו במשימה של מה אני רוצה להיות כשאהיה גדול. הילדים כתבו ושיתפו (או שלא) על חלומם ואנחנו ממשיכים בהמחזת והבנת השיר . מלחינים משחקים מנגנים ורוקדים. מבינים את היצירות דרך החושים ובהנאה .

כיתה ה

הייתי שנים נע ונד –איציק מאנגר שיר נפלא שכ"כ מתאים לנדודינו..

אנו שומעים גרסאות שונות של השיר . והילדים כתבו כל ילד על מקום שהוא הבית שלו. ולמה הוא ככ אוהב וחובר אליו כמו הדובר בשיר .

יומני קריאה ניתנה משימת עלJ כל תלמיד במהלך השנה אמור לקרוא 3 ספרים ולעשות עליהם יומן קריאה אך בצורה חווייתית כלומר : לצייר קומיקס על הספר, לבנות דגם (נגיד עליית הגג של אנה פראנק , ראיון עם דמות, הצגה-מונולוג,דיאלוג, סוף חדש לסיפור , הכנת ריקוד הכנת מגדיר דמויות ועוד ועוד… יומני הקריאה יוגשו בינואר , מרץ, מאי יוני. כמובן שמי שירצה ויהיה מוכן לפני מוזמן.

משחק אמון – הילדים בזוגות יוצאים לרחבי בית הספר ומשחקים משחק שכולו עוסק בנתינת אמון בפרטנר שלך ובשימוש שאר החושים המתפקדים כשהראיה נלקחת מאחד והוא מובל ע"י חברו .על הילד בעיניים העצומות לזהות בדיוק את המקום אליו הגיע. בדיון לאחר המשחק ענינו על שאלות כמו : מה עדיף להיות מוביל או מובל ? האם סמכתי על הפרטנר שלי והאם זיהיתי את המקומות שאליהם הגעתי(התמצאות במרחב)

השיר אם שכתב יענקלה רוטבליט והלחין שמוליק קראוס לקראת יום הזיכרון ליצחק רבין. ניהלנו דיון מדהים על המשמעויות של השיר החזרתיות שבו ומה המסר שעובר בשיר .דברנו על רבין ועל חוסר דיאלוג ומה קורה שאנחנו לא מסכימים עם דעת האח

כיתה ו

הייתי שנים נע ונד –איציק מאנגר שיר נפלא שכ"כ מתאים לנדודינו..

אנו שומעים גרסאות שונות של השיר . והילדים כתבו כל ילד על מקום שהוא הבית שלו. ולמה הוא ככ אוהב וחובר אליו כמו הדובר בשיר.

יומני קריאה ניתנה משימת עלJ כל תלמיד במהלך השנה אמור לקרוא 3 ספרים ולעשות עליהם יומן קריאה אך בצורה חווייתית כלומר : לצייר קומיקס על הספר, לבנות דגם (נגיד עליית הגג של אנה פראנק , ראיון עם דמות, הצגה-מונולוג,דיאלוג, סוף חדש לסיפור , הכנת ריקוד הכנת מגדיר דמויות ועוד ועוד… יומני הקריאה יוגשו בינואר , מרץ, מאי יוני. כמובן שמי שירצה ויהיה מוכן לפני מוזמן.

משחק אמון – הילדים בזוגות יוצאים לרחבי בית הספר ומשחקים משחק שכולו עוסק בנתינת אמון בפרטנר שלך ובשימוש שאר החושים המתפקדים כשהראיה נלקחת מאחד והוא מובל ע"י חברו .על הילד בעיניים העצומות לזהות בדיוק את המקום אליו הגיע. בדיון לאחר המשחק ענינו על שאלות כמו : מה עדיף להיות מוביל או מובל ? האם סמכתי על הפרטנר שלי והאם זיהיתי את המקומות שאליהם הגעתי(התמצאות במרחב)

השיר אם שכתב יענקלה רוטבליט והלחין שמוליק קראוס לקראת יום הזיכרון ליצחק רבין. ניהלנו דיון מדהים על המשמעויות של השיר החזרתיות שבו ומה המסר שעובר בשיר .דברנו על רבין ועל חוסר דיאלוג ומה קורה שאנחנו לא מסכימים עם דעת האחר

כיתות ז-ח  

משחק אמון – הילדים בזוגות יוצאים לרחבי בית הספר ומשחקים משחק שכולו עוסק בנתינת אמון בפרטנר שלך ובשימוש שאר החושים המתפקדים כשהראיה נלקחת מאחד והוא מובל ע"י חברו .על הילד בעיניים העצומות לזהות בדיוק את המקום אליו הגיע. בדיון לאחר המשחק ענינו על שאלות כמו : מה עדיף להיות מוביל או מובל ? האם סמכתי על הפרטנר שלי והאם זיהיתי את המקומות שאליהם הגעתי(התמצאות במרחב)

עבודה עם אביזר- הילדים הביאו אביזר- חפץ שקרוב לליבם ודיברו "מתוך "החפץ, החפץ מדבר . וכך למעשה הם משתפים ועומדים אל מול חבריהם הקהל ומספרים דברים שלולא החפץ לא היינו יודעים עליהם.

יומני קריאה ניתנה משימת עלJ כל תלמיד במהלך השנה אמור לקרוא 3 ספרים ולעשות עליהם יומן קריאה אך בצורה חווייתית כלומר : לצייר קומיקס על הספר, לבנות דגם (נגיד עליית הגג של אנה פראנק , ראיון עם דמות, הצגה-מונולוג,דיאלוג, סוף חדש לסיפור , הכנת ריקוד הכנת מגדיר דמויות ועוד ועוד… יומני הקריאה יוגשו בינואר , מרץ, מאי יוני. כמובן שמי שירצה ויהיה מוכן לפני מוזמן.

השיר אם שכתב יענקלה רוטבליט והלחין שמוליק קראוס לקראת יום הזיכרון ליצחק רבין. ניהלנו דיון מדהים על המשמעויות של השיר החזרתיות שבו ומה המסר שעובר בשיר .דברנו על רבין ועל חוסר דיאלוג ומה קורה שאנחנו לא מסכימים עם דעת האחר.

 ביאליק- מאחורי השער – שמענו את הגרסה אתנית(קובי אוז) וגרסתו של אריק איינשטיין לשיר מופלא של ביאליק . למדנו על משמעויות השיר בעזרת אימפרוביזציות  מעולם התאטרון בזוגות וביחידים.

 

אנגלית 

כיתה א

קראנו את הסיפורים

Five Little Monkeys

Not Now Bernard

בנוסף למדנו על אוצר מילים של צבעים, מספרים ,משפחה ורגשות. והכל כמובן דרך שירים באנגלית שהתלמידים מאוד אוהבים.

 

כיתה ב

למדנו את הסיפור Goldilocks. בנוסף למדנו אוצר מילים הקשור לכיתה ובית ספר. חזרנו על אוצר מילים הקשור לבית ולחדרים והכל דרך שירים באנגלית שהתלמידים מאוד אוהבים.

התחלנו את החוברת Reading Readiness שעוסקת בכתיבת ה- ABC. הורים שעדיין לא קנו, יש להזדרז לקנות את החוברת . לא לשכוח לשלוח את הילדים עם מחברת אנגלית.

 

כיתה ג

למדנו אוצר מילים הקשור לבית הספר ולכיתה, צבעים ומספרים. בנוסף, למדנו כיצד לכתוב אותיות קטנות וגדולות ואת צליליהם השונים: Aa, Bb, Cc, Ee, Ll, Mm, Ss, Tt.

התלמידים כבר מסוגלים לכתוב משפטים קצרים עם השימוש באותיות האלה!

חשוב מאוד לשלוח מחברת אנגלית לשיעור זה.

 

3rd grade 2nd part

The kids have been working with great motivation and success! They have learned vocabulary of things in the classroom, colors and numbers and can read and write the letters Aa, Bb, Cc, Ee, Ll, Mm, Ss, and Tt! The can already read and write short words consisting of these letters!

 

כיתה ד חלק 1

חזרנו על כל האותיות והצלילים. למדנו על הצלילים:

th, sh, ch

חזרנו על צבעים ומספרים ועל מילים הקשורות לבית הספר, משפחה וחלקי הגוף.

תיארנו באנגלית  תמונות שונות. התלמידים עובדים ומתקדמים  יפה בספר ובחוברתFreddy's World Plus

 

4th grade 2nd part

We have started the year reviewing all the letters of the alphabet and recognizing, reading and writing short words. Motivation is great and we have focused on vocabulary of things in the classroom, colors, numbers, body parts and are continuing with the word field “family members” and “our home”. The kids have started speaking in short sentences, such as describing people. We are continuously working with the workbook and book “Freddy’s World Plus”.

 

 

כיתה ה

חזרנו על צלילי אותיות הניקוד- צליל ארוך וקצר.

למדנו טקסטים שונים בספר Our World וענינו על שאלות. חשוב מאוד לחזור עם הילדים על קריאת הטקסטים בבית ולהביא עליהם חתימה ובכך משפרים את הקריאה.

התחלנו ללמוד על הנושא של כינויי גוף באנגלית.

5th grade 2nd part

In this lesson once a week, the group has been reading stories (reading out loud, working with questions on the text and talking about the story) and reviewing and enriching vocabulary in form of worksheets (such as actions, numbers, things around school, body parts, jobs, animals and prepositions of place). The kids are working in their own pace either individually or in pairs, supporting and encouraging each other.

 

 

כיתה ו

התלמידים עובדים בספר Cool. עשינו חזרה על Present Simple.  בנוסף. קראנו טקסטים שונים בספר העוסקים בנושא של Fairy Tales

וענינו על שאלות. התלמידים נהנים לדון בנושא ולפתח עליו שיחה.

יש לשלוח את התלמידים עם מחברת אנגלית.

 

כיתה ו

עבדנו על קטעי Unseen שונים. התלמידים עובדים עם הרבה מרץ! חזרנו על אוצר מילים רחב בנושאים שונים- אוכל, בעלי מקצוע, ריהוט ועוד.

בנוסף קראנו את הטקסט Peter and  The Wolf וענינו על שאלות.

יש לשלוח את התלמידים עם מחברת אנגלית.

 

6th grade 2nd part

The group has been working with texts (unseens) about all different kinds of animals. The kids have been working either as a group as well as in their own pace in pairs or individually, working well and motivated. They are more and more daring to speak (especially thanks to the smaller groups) and making great progress!

We have just started the topic of literature (books) and book reviews and are continuously working with the book and workbook “Our World”.

 

6th grade 2nd part

During this class that meets once a week we have been working with unseens about all kinds of animals, the kids have had the assignments to write a text describing an animal of their choice, as well as they have orally described the groups animals that the others had to guess. We have also learned the songs “Imagine” and “Paradise”, both encouraging the kids to speak more freely. The atmosphere is motivated and the kids are actively participating. Great!

 

7th/8th grade

Working with this group is a treat! The kids mostly speak English throughout the whole class (even among themselves!) and are highly motivated. We have been working on the topic of making a difference for our environment, have taken some small excursions into geographical topics such as tectonics and earthquakes are now moving towards working with literature. At the moment we are working with an excerpt of “The Wimpy Kid”.  We are working with the book and workbook “Way to Go”, and some kids are partially getting chosen assignments and material in order to be challenged individually.

מתמטיקה

כיתה א'

כיתה א

כל תלמיד לומד בהתאם לרמה שלו, ולקצב האישי. תירגול בבית הוא בגדר המלצה, הנתונה לשיקול ההורים, (המלצה חמה כן לחזור על החומר ולתרגל בבית, בנוסף לתירגול בכיתה, בכדי להטמיע את הנלמד, ובכדי לזהות קושי או לקדם את הנלמד). כל ילד והורה בוחרים כמה להתקדם, בסמוך למעקב ובקרת המורה.

למדנו לזהות ולכתוב מספרים, למדנו להתאים כמות למספר, מבנה המספר העשרוני, והבנת משמעות המספר אפס, למדנו מושגים בחשבון ומשמעותם: פעולות החיבור והחיסור עד 20 (מתקדמים עד 100), סימני שוויון ואי שוויון סימני. תרגלנו מנייה עד 50 וספירה עד 150. תירגלנו באופן חווייתי ומגוון: באמצעות דפי העשרה, מחשב, משחק ושיר. תוך שימוש באביזרים מוחשיים: כמו זרעים, אבנים, עלים צדפים, ציור ויצירה.

בנושא הגיאומטריה למדנו על מושגים כמו: נקודה, קו, קטע, מצולע וצלע, ותכונות המאפיינות מצולעים ושירטטנו מצולעים בעזרת סרגלים. יצרנו באופן קבוצתי, תוך דגש על שיתוף פעולה, מצולעים מנייר טואלט, בהמשך נלמד לזהות מצולעים בסביבתנו.

 

 

כיתה ב'

כיתה ב

חזרנו על החומר של סוף כיתה א. למדנו הכרת מבנה המספר הדו ספרתי והתלת ספרתי, פעולות חיבור וחיסור עד 100 (מתקדמים עד 1,000), במאוזן ובמאונך. הכרנו את המספרים בתחום האלף, למדנו לספור בסדרות/קפיצות של 5,10,20,50,110 בתחום האלף.

תירגלנו שאלות מילוליות בנושא פעולות חיבור וחיסור.

התחלנו ללמוד את הבנת משמעות פעולת הכפל. נתרגל באמצעות משחקים: דומינו, בינגו, לגו, שירים שנמציא בכדי ללמוד בע"פ את לוח הכפל. הקפדנו על כתיבה מסודרת, נכונה, ותקינה. עברנו על זיהוי וכתיבת הספרות ושיוכם לכמות והמשכנו מיד בלמידת פעולות החיבור והחיסור עד 10. בנוסף, למדנו על סימני שוויון ואי שוויון ותרגלנו מנייה וספירה עד 100. בתחום הגיאומטריה למדנו על מצולעים ויצרנו מצולעים בעצמנו בעזרת סרגלים. בנוסף, יצרנו בעצמנו סרגלים בצורות מצולעות שונות בהם נוכל להשתמש בשיעורים.

אנחנו מתקדמים בחוברת בקצב מהיר, כאשר כל ילד מתקדם בקצב שלו. במקביל, אנחנו לומדים ומתרגלים חיבור וחיסור עד 20 תוך שימוש בהמרה והבנת המבנה העשרוני.

 

 

כיתה ג'

למידה, אימון ותרגול, כל ילד לפי הקצב התואם לו:

  1. שאלות מילוליות.
  2. עיבוד נתונים-ארגון וייצוג נתונים, נתון שכיח וטווח נתונים, שאלות מילוליות: הבנת הנקרא של תרשים.
  3. פירוק מספרים בתחום ה-100.
  4. סדרות- הבנת חוקיות ומציאתה.
  5. שברים יסודיים- חלק מכמות.
  6. כפל בתחום ה-100.
  7. מספרים בתחום ה-1000.
  8. מדידות של כסף.
  9. השוואה בין מספרים: הסימנים "גדול מ-" (>), "קטן מ-" (<).
  10. לוח הכפל.
  11. סדר פעולות חשבון: 4 פעולות חשבון וסוגריים.
  12. מספרים עוקבים ועיגול מספרים לעשרות שכנות ומאות שכנות.
  13. כפולות 6 ו-7 בלוח הכפל: שאלות מילוליות.

העשרה: שאלות מתקדמות עם נעלם אחד, חזקה ושורש ריבועיים.

כיתה ג' – גאומטריה

למדנו החודש על סוגי זוויות והשוואת זוויות ופנינו קדימה אל המשולשים ולימוד קריאת שעון מחוגים. מבקשת להקפיד על מחברת חשבון (משובצת) וסרגל.

כיתה ד'

למידה, אימון ותרגול, כל ילד לפי הקצב התואם לו:

  1. שאלות מילוליות.
  2. מבנה עשרוני של המספר.
  3. מספרים בתחום המיליון: שאלות מילוליות וישר המספרים.
  4. קריאת נתונים מטבלה.
  5. חיבור מספרים תלת-ספרתיים.
  6. חיבור בטור: שאלות מילוליות.
  7. סדר פעולות חשבון.
  8. חוקיות של סדרות.

כיתה ד' גיאומטריה 

עשינו חזרה על מושגים בגאומטריה (קווים מקבילים ומאונכים וכו'), חזרנו על סוגי זוויות ולמדנו על אלכסונים במצולעים ומיון מצולעים קמורים ולא קמורים, התחלנו השבוע במיון משולשים באופנים שונים.

כיתה ה'

למידה, אימון ותרגול, כל ילד לפי הקצב התואם לו:

  1. שטח והיקף מלבן.
  2. ניתוח סיכויים.
  3. סדר פעולות חשבון.
  4. שברים: מבנה השבר הפשוט, סוגי שברים, הרחבה וצמצום, השוואת שברים, חיבור וחיסור שברים, כפל וחילוק שברים.

 

כיתה ה' מספרים שלמים וגאומטריה

חזרנו על חיבור וחיסור מספרים גדולים וסדר פעולות חשבון. למדנו על תפקידי 0 ו1 במגוון פעולות החשבון.

עשינו חזרה על מושגים בגאומטריה (קווים מקבילים ומאונכים, סוגי זוויות וכו'), למדנו על אלכסונים במצולעים ושיום מצולעים.

 

כיתה ו'

למידה, אימון ותרגול, כל ילד לפי הקצב התואם לו:

  1. מיומנויות חשיבה: יכולת שיום, המללה והמשגה- חשיבה מופשטת.
  2. שברים- חזרה והעמקה: הרחבה וצמצום, השוואת שברים, חיבור וחיסור שברים, כפל וחילוק שברים.
  3. שברים ואחוזים: חלק יחסי, פחות מ-100%, יותר מ-100%, מציאת ערך החלק, גודל חסר, מעבר מאחוזים לשברים ומשברים לאחוזים, בעיות מילוליות.

כיתה ו' גאומטריה

למדנו על סוגי גופים שונים ובנינו אותם.

מיינו את הגופים לפאונים והשווינו בין מנסרה לפירמידה. כמו כן, למדנו באמצעות המחשב לספור קוביות כדי לחשב את נפח הגוף ובדקנו פריסות שונות של גופים שונים.

כיתה ז'-ח'

השיעור מתנהל בשתי קבוצות כך שקבוצה אחת מקבלת משימה והקבוצה השנייה לומדת אתי ולאחר מכן יש החלפה ביניהן.

בקבוצת ז' חזרנו על סדר פעולות חשבון, מספרים עשרוניים התחלנו ללמוד על משתנים ותפקיד 0 ו1 בכל פעולות החשבון

בקבוצת ח' התחלנו ללמוד משוואות ממעלה ראשונה ואיך כותבים הוכחה במתמטיקה.

 

רובוטיקה

השנה הוסיף בית הספר הדמוקרטי שחף פיצר חדש לתפריט המקצועות העשיר – רובוטיקה. בכל יום שישי מתקיים מרכז רובוטיקה, בו עומדים הילדים בפני אתגרים טכנולוגים כמו גם אתגרי פיתוח . הילדים לומדים לעבוד בצוותי חשיבה והופכים  את סך הכישרונות האישים לגדול יותר מכל פרטי הקבוצה.

בנוסף, נרשמה הקבוצה לתחרות  FLL

מרכז יוגה 

היוגה חזרה לשחף ובגדול.
תלמידים רבים מכל שכבות הגיל מתרגלים יוגה במסגרת שיעורי התחנה המרכזית.
באוירה מעט אחרת, מלווה במוסיקה שקטה, במעגל מכיל ומאפשר אנו נהנים מנפלאותיו של תרגול היוגה.
שיעורי היוגה משלבים עבודה פיזית ומנטלית, תרגול הגוף והנפש, נשימות, הרפיות ומדיטציות, תרגילי דימיון מודרך ואפילו תרגול אקרויוגה ואקרובלאנס רב גילאי.
במהלך השיעורים אנחנו עובדים על חוזק וגמישות, יציבות ועמידה נכונה.
כמו כן היוגה מלמד אותנו להתבונן באור חיובי על עצמנו, על חברנו ובכלל…
ליוגה ערך מוסף יוצא דופן!

 

מרכז חינוך גופני

הכרות, סימנים מוסכמים, גיבוש ובניית חוקים וכללים, משחקי הכרות, משחקי חיבור וגיבוש קבוצתיים ובכל חודש ביחד מחזקים אחד מהערכים:

לאהוב את השונות =כבוד החבר

הכרת הטוב =סבלנות וסובלנות

שיתוף פעולה= נתינה/עזרה/חברות

בתים א-ב

משחקי תופסת, משחקי תגובה מהירה ושינוי מצב הגוף במינימום זמן, זריקה ותפיסה באמצעות משחקים,כמו: פלנטות/ כדורשת/ מחניים,קטרים באים, חומת סין/תפסוני ועוד….

בתים ג-ד-ה

נושאים שנלמדו: כושר גופני- ריצות בנוניות, ניתורים עם חבל קפיצה (דלגית), משחקי ריצה ותגובה מהירה, כוח ידיים/רגליים, משחקי כדור: כדורשת, מחניים, פלנטות, כדורסל ועוד….

בית  וזח

נושאים שנלמדו: כושר גופני- ריצות בנוניות- ארוכות , ניתורים עם חבל קפיצה (דלגית), משחקי ריצה ותגובה מהירה, כוח ידיים/רגליים, משחקי כדור: כדורשת, מחניים, כדורגל, ועוד….

בימי שלישי יש פרוייקט יב ' מגיעים להעביר לתלמידים את נושא הכדור-עף, לקראת תחרות פרטים ע"כ בהמשך …….

 

פרויקטים מיוחדים/אירועי ספורט

  • יוזמה של וועדת ספורט : יום ההליכה הבינלאומי 10.11.16-פעילות רב גילאית בגן החבל.
  • יוזמה של ועדת ספורט: הפסקות פעילות בימי שני
  • בימי שלישי אימוני ליגות: גילאי ג-ח

כדורסל/כדורגל/ מחניים ובהמשך כדורשת

  • בימי ראשון: אומנויות לחימה רב גילאי: התגוננות, התחמקויות, הגנה עצמית, ומשחק חופשי….

 

דרמה א' ב'

בשיעורי הדרמה למדנו להתבונן, להכיר וגם להמציא דמויות, למדנו על תכונות פנימיות וחיצוניות, על מאפייני הדמות, עיסוק עיקרי ועניין מרכזי. בעזרת אביזרים כמו: צעיפים, כובעים, גלימות, פאות וכד', יצרנו דמויות דמיוניות, נתנו להן שמות והתאמנו מאפיינים וכך הפכנו לרגע למישהו אחר… גילינו שזה מצחיק ומהנה.

בנוסף למדנו מהי "האנשה" מצאנו הרבה חיות וחפצים בספרים, באגדות ובסרטים, שקיבלו תכונות אנושיות, דיברו בשפת האדם, יצרו קשרים, התרגשו, כעסו ושמחו כמו בני אדם.   בליווי הספר האהוב "פנקסו של הגמד סיפורון", האנשנו את "אדון קשקוש", כלבלכ, גדור ועוד… תוך הקשבה לסיפור אנחנו מחיים את הגיבורים שלנו ויוצרים הצגות ספונטניות, נפלאות ומהנות.

תוך כדי השיעור אנחנו עובדים על מיומנויות של עמידה מול קבוצה, ביטחון עצמי, הקשבה ועוד…   הילדים נרגשים ומלאי התלהבות!

מרכז מדעי הסביבה קיימות/חקר 

כיתה א:

חומרים בטבע (משאבים):מים, עץ, אדמה

תכונות והשימוש בהם, השפעת השימוש במשאבים כצרכי קיום על האדם והסביבה

מהי סביבה ?

חקר הסביבה- מרכיבים חיים ודוממים בסביבה, העץ כמשאב לאדם, העץ כסביבת חיים לבעלי חיים, הכחדת מינים (עצים ובעלי חיים)

שימוש, תועלת וצריכה של משאבים, עצים: משאב מתכלה או מתחדש? עץ כחומר גלם לייצור נייר. כריתת עצים והשפעתה: כריתה מבוקרת, הכחדת מינים  צמצום צריכת נייר: הפחתה, שימוש חוזר ומחזור נייר

הקראנו את ספר "הלורקס" של ד"ר סוס ודנו בחשיבות השמירה על העצים למען הסביבה ולמען בע"ח.

 

 כיתה ב'-

משאבי-טבע, מקורות אנרגיה, השפעת השימוש באנרגיה על החברה ועל הסביבה, סביבה טבעית וסביבה מלאכותית, סביבת חיים והחומרים בה- חומרים טבעיים, מלאכותיים. מזון, מגוון מינים חיים ודוממים  בסביבה.

תופעות מחזוריות, יחסי גומלין בטבע, מעורבות האדם במרכיבי הסביבה והשלכותיה.

כיתה  ג'-

שימוש האדם בחומרים(משאבים) לצרכיו בהתאם לתכונותיהם, סוגי אנרגיה, שימוש והשפעה על הסביבה. משאבי טבע מתחדשים/משאבים מתכלים. השפעת השימוש בחומרים על הפרט, על החברה, ועל הסביבה: השלכות, בעיות ופתרונות. צרכי קיום האדם  והצומח ,מערכות ותהליכים בצמחים, מחזור החיים של צמחים מזרע לזרע.

 

כיתה ד'-

מחזור המים, מים כמשאב מקיים חיים, זיהום מקורות מים וצריכת יתר, פתרונות טכנולוגיים וחברתיים לבעיית המים, מגוון המינים ומגוון ביולוגי, בע"ח בסכנת הכחדה, השפעת האדם על שינוי האקלים, מפגעים סביבתיים

נפט כמשאב מתכלה המהווה חומר גלם להפקת אנרגיה, השפעת שינוי האקלים על מגוון המינים, זיהום אויר, הפקת חשמל, תחנות פחם, גז, אנרגיות ירוקות, אפקט החממה.

 

כיתה ה'-

כלכלה וסביבה- הקרקע כמשאב למזון וחיים בריאים, זיהום הקרקע, ניצול יתר של משאבים טביעת רגל אקולוגית כמדד לצרכנות יתר של משאבי כדור הארץ, השפעת הטכנולוגיה על החברה

בתחומים שונים: רפואה, חקלאות, תעשייה, תקשורת, רמת חיים, איכות חים, אורח חיים והסביבה צרכנות נבונה, תרבות שפע וצריכת יתר. המחיר הסביבתי של תרבות השפע, פתרונות טכנולוגיים וחברתיים, המהפכה התעשייתית והשפעותיה.

כיתה ו'-

מערכות אקולוגיות, המגוון בטבע, יחסי גומלין בין יצורים ובינם לבין סביבתם, מעורבות האדם במרכיבי הסביבה והשלכותיה, מאפייני החיים, צרכים לקיום יצורים, תפקודים של מערכות/תהליכים ביצורים חיים, בריאות האדם, איכות החיים ודרכים לשמרן.

סוגי אנרגיה, מקורות אנרגיה, הפקת אנרגיה והשימוש בה. השפעת השימוש באנרגיה על הפרט, על החברה והסביבה.

כיתה ז'-ח'-

טביעת רגל אקולוגית, שינוי הרגלי צריכה ושלושת ה-Rהפחתה, שימוש חוזר ומחזור, הטמנת פסולת, זיהום נחלים ומקורות מים מתוקים.

סוגי אנרגיה, מקורות אנרגיה, הפקת אנרגיה והשימוש בה. השפעת השימוש באנרגיה על הפרט, על החברה והסביבה, אפקט החממה, צמצום פליטת גזי חממה

מהות הטכנולוגיה וקשרי הגומלין בין טכנולוגיה למדע, הטכנולוגיה כתחום העוסק בפתרון בעיות, במענה לצרכים משתנים אנושיים-חברתיים ולשיפור החיים.

אוצרות קדם- תורה ב"שחף"

אוצרות קדם כיתה א –  לימוד סיפורי הבריאה מזמן למידה משמעותית בגישה רב-תחומית כמו מדעים, אמנות, ספרות, ארכיאולוגיה ועוד. אנחנו לומדים על ששת ימי השבוע וגם על התיאוריה המדעית של המפץ הגדול. הילדים שותפים מלאים בשיעור, עידו דפני לימד אותנו על העובדות המדעיות של המפץ הגדול והילדים ציירו במחברת הגדולה לפי הדמיון. נספר את המיתוס הבבלי על בריאת העולם, כיצד האל מרדוך נלחם באלה תיאמת בעלת צורת התנין והכניע אותה.

אוצרות קדם כיתה ב – אנחנו לומדים על סיפורי האבות, התחלנו באברהם ובמסעו מאור כשדים שבארם נהריים אל ארץ כנען. בנינו את האוהל של אברהם שבו התגורר במהלך הנדודים לארץ כנען ובתוכה. הסיפורים של אברהם משולבים עם בניית המאהל והדמויות של שרה ולוט כדי להמחיש את הסיפורים.

אוצרות קדם כיתה ד – סיפורו של יהושע בן נון, היורש והממשיך של משה. למדנו על תכונותיו החשובות של המנהיג, כמו יכולת הובלה, אומץ לב, חוזק נפשי ופיזי, סבלנות והקשבה. "משה כפני החמה ויהושע כפני הלבנה"- יהושע ממשיכו של משה ועליו מוטלת המשימה של ההתנחלות והכיבוש של ארץ כנען שמיושבת בעמים שונים. אילו דילמות עומדות בפניו? המשימה הראשונה היא כיבוש יריחו וישנו סיפור הנס אבל אפשר להסביר את הכיבוש בעזרת ההבנה של האסטרטגיה הצבאית. נדבר על השילוב של הסטוריה עם השקפת עולם, שיוצרת הסטוריוגפיה.

אוצרות קדם כיתה ה – בחרנו מספר תמונות עיקריות מספר שופטים כדי להבין את הרקע לספר שמואל ולדמותו של שמואל הנביא. המעגל המחזורי של ספר שופטים מאוד בולט והראינו זאת בסיפור של דבורה הנביאה וברק בן אבינועם. דיברנו גם על העוצמה הנשית בסיפור המתגלמת בתושיה של דבורה ושל יעל. יש ויכוח בנושא של צורת השלטון העדיפה: שופטים מקומיים או מלך? מה היתרונות והחסרונות שבכל צורת משטר? מה עדיף?

 

בני מצווה: כיתות זח

 בשיעור זה אנחנו דנים בערכים השונים של גיל זה: מחויבות, אחריות, היותנו חלק ממשפחה, חברה, מקהילה, חלק מעם.

בחלק הראשון של השנה אנחנו דנים במהות הטקס, ראינו טקסי התבגרות של עמים שונים וממש בימים אלה בונים טקס גיל התבגרות ל"שחף".

אזרחות

אזרחות  ו:

אופי המדינה : יהודית/דמוקרטית

בחירות כלליות במדינה דמוקרטית

הפרדת רשויות (מערכת איזונים : בהתאם לנושאי אקטואליה)

כהונת רה"מ (סקירה מהירה על ראשי ממשלת ישראל – משך כהונה ומאפיינים )

חוק השבות   (מטרות ויעדים)

תפקיד האופוזיציה במשטר דמוקרטי – כיצד ניתן להתנגד לממשלה ולהביע מחאה?

  • במקביל עלו נושאי אקטואליה רלוונטיים: רצח רבין, הבחירות בארה"ב, הגבלת כהונת רה"מ.

 

אזרחות – ד-ח:

מאפייני מדינה

קשרים בין מדינות

מדינה דמוקרטית מול מדינה דיקטטורית (האם ישראל מדינה דמוקרטית?)

בחירות בישראל, המיעוטים במדינה היהודית, מעמד הדתות במדינת ישראל, סמל המדינה והמנון המדינה (רקע היסטורי)

  • נושאי אקטואליה נוספים : חוק המואזין, יחסי ישראל – ארה"ב, רצח רבין זיכרון היסטורי ולקח ערכי.

היסטוריה

היסטוריה  ד-ה

התחלנו את השנה מסקירה היסטורית מהירה מתקופת  המקרא ועד יוון העתיקה. העמקנו בנושא יוון : ספרטה ואתונה, תרבות יוון, מלחמות פנימיות, עלייתו של אלכסנדר מוקדון וחדירתו למזרח. השיעורים שלנו עוסקים גם במפגש השלטון היווני  עם העם ביהודה והשיעורים האחרונים עסקו במרד החשמונאים, ממלכת החשמונאים והכיתות בעם עד בוא הכיבוש הרומי ליהודה.

היסטוריה  ו-ז

ראשית ימי הביניים : במזרח ובמערב ומצב היהודים באזורים אלו.

במזרח: למדנו על מוחמד ועליית האסלאם וצמיחת הממלכה האסלאמית במזה"ת עד ספרד. במקביל למדנו על "חוזה עומר" המגדיר יחסי השלטון עם היהודים.

במערב: השינויים שעוברים על אירופה בראשית ימי הביניים: נפילתה של רומא/פלישת שבטים ליבשת/התחזקות הנצרות ומעמד הכנסייה והתחזקות מלכי צרפת ואנגליה.

החברה בימי הביניים : אדונים , אריסים וצמיתים(סדר יורד)

היחס ליהודים מצד הכנסייה: עלילות דם ומשפט פאריז.

השיעורים האחרונים עוסקים במפגש תרבויות בין הנוצרים למוסלמים בארץ ישראל כפי שבא לידי ביטוי במסעות הצלב.

מרכז ערבית

ערבית ז

הוראת ערבית ספרותית האותיות בערבית : אופן כתיבתן + אוצר מילים

סה"כ נלמדו כמחצית מסך האותיות בערבית.

צורת יידוע, ניקוד בערבית, זכר נקבה, שייכות שלי ואוצר מילים הכולל בעלי תפקידים, פעלים, מקומות, תארים ועוד. כמו כן עובדים על כתיבה נכונה +קריאה רהוטה(מילים ומשפטים.

ערבית ו'

הוראת ערבית מדוברת: לימוד השפה הערבית המדוברת דרך תרגול ולימוד הדקדוק והתחביר.

נושאים שנלמדו:

ברכות בערבית, יידוע, זכר נקבה, שלישת תארים, שלילת פעלים, צורת רבים ורבות, פעלים בערבית ואוצר מילים נרחב. אנו מתרגלים את הנושאים בע"פ, בדיבור בערבית, תוך העמקת הידע הדקדוקי לצד הרחבת השיח ואוצר מילים רלוונטי. הקבוצה עתידה לטעם מערבית ספרותית דרך כתיבת אותיות.

ערבית  ה 

תרגול הברכות בערבית, הרחבת אוצר מילים מנושאים שונים: משפחה, בעלי תפקידים, התמצאות בשטח, שמות, לצד טעימה מכללי הדקדוק בערבית מדוברת . במקביל סיפורים קלילים שמועברים בערבית- עברית שנועדו להרחיב את אוצר המילים. לאחרונה עובדת הקבוצה על טקסטים כתובים ועונה על שאלות בהתאם ע"פ היגיון וידע קודם .

ערבית ד העשרה כיפית

תרגול ברכות, הרחבת אוצר מילים, מספרים, משחקים וסיפורים שמטרתם להרחיב את אוצר המילים. לאחרונה למדו התלמידים כינויים הקיימים בחברה הערבית. התלמידים כותבים ועונים בע"פ . כמו כן ניתנו הסברים על יידוע בערבית, זכר נקבה, ועל הדמיון בין השפות.

ערבית ג העשרה כיפית

מילים דומות בערבית עברית, המספרים בערבית, ברכות בסיסיות בערבית, סיפורים ואוצר מילים בנושאים ממוקדים: בית ספר, משפחה, תפקידים.

מרכז תרבויות עולם

כיתה ב': התחלנו את השנה בקריאת סיפורים שילדים אוהבים. בהמשך, בעקבות בקשת הקבוצה, השיעור הפך למרכז תרבויות עולם.

התחלנו באוסטרליה. האבוריג'ינים הוּא שֵׁם שֶׁל תַּרְבּוּת עַתִּיקָה וַעֲשִׁירָה שֶׁל מֵאוֹת שְׁבָטִים-עַמִּים שֶׁחָיוּ בְּכָל רַחֲבֵי אוֹסְטְרַלְיָה. למדנו על קפטן קוק, הסתכלנו במפה, דיברנו על חיות הכיס ויצרנו  דיג 'ירדו.

מרכז רב גילאי: מרכז DND

מרכז זה נוצר לבקשת הילדים. התחלנו עם כיתה ג, ואלינו הצטרפו ילדי כיתה ה. המרכז מנוהל לחלוטין על ידי הילדים. אני לא מכירה את המשחק, הילדים מלמדים אותי, אני תלמידה בקבוצה. חוויה מעשירה ומעצימה את הילדים.

מרכז בעלי חיים א ב

במרכז שלנו מדברים על בעלי החיים בארץ ובעולם מתוך אהבה וחמלה. כל אחד בתורו הופך למורה ומלמד אותנו על בעל החיים בו מתעניין. בכל שיעור אנחנו שומעים כמה עובדות מעניינות על בעל החיים שנבחר, רואים תמונות, צופים בסרטון ושואלים שאלות. כך נמשיך במהלך השנה לשמוע וללמוד על החיות השונות והחוויות של התלמידים וגם ניתן מקום לכל אחד להוביל את הלמידה בדרכו שלו.

דו קיום ורב תרבותיות

השנה התחלנו בתכנית ייחודית של מפגשים הדדיים בין בית החינוך "שחף" לבין בית ספר אג'יאל בג'לג'וליה. 15 תלמידים מכל בית ספר נרשמו לתכנית ונקיים 4 מפגשים משותפים סביב נושא החגים. ערכנו שני מפגשים מקדימים של הצוות המתכנן, אחד אצלנו והשני אצלם כדי לסכם את התוכנית המשותפת. המפגש הראשון יהיה אצלנו בנושא חנוכה בחמישה בדצמבר ואנחנו כבר מתרגשים ומתכוננים במרץ.

מרכז אנימציה וקולנוע

אנימציה א

הילדים נחשפו לעקרונות הפיזיקליים היוצרים את אשליית התנועה באנימציה : תופעת התמדת הראייה, ותופעת ההשלמה (PHI) בשלב זה המחשנו את תופעת התמדת הראייה על ידי  בניית תאומרופ ( סיבוב הפלא ביוונית ) שהינו צעצוע קטן שפתיח ד"ר ג'ון  איירטון פאריס ב 1825 . במהלך השיעורים הילדים נחשפים לסרטי אנימציה מכוננים בתולדות סרטי האנימציה, כגון סרטיו של בלקטון , האחראי בין היתר על סרט האנימציה הראשון ( פרצופים מצחיקים 1905 ) או סידרת סרטיו של דיסני  אליס בארץ הפלאות המשלבת בין צילום בשר ודם לדמויות מצוירות … כמו כן הילדים החלו להתוודע לתוכנת הסקרץ והילדים לוקחים חלק בסרטוני אנימציה  שנוצרים בכיתה הממחישים את הקושי המורכבות והכיף שעומד לפניהם האנימטור. בהמשך השנה נמשיך להעמיק בתולדות דברי הימים של האנימציה ונמשיך ליצור סרטוני אנימציה כיתתיים .

אנימציה ב

השנה התחלנו להעמיק בתוכנת הסקרץ' על מנת ליצור סרטוני אנימציה מורכבים, למדנו להזיז דמויות ושנות פרמטרים בדמויות כגון צבע גודל, להפעיל אפקטים שונים על הדמויות כגון : עין הדג , ספירלה , לעשות שימוש במוזיקה , לשלוט בדמיות עם העכבר או עם המקלדת ועוד ועוד…הילדים עובדים בקבוצות של שניים ליוצרים סרטונים ומביאים בכל פעם מחדש את היכולות החדשות שהן רוכשים ממפגש למפגש. בהמשך אנו נמשיך להעמיק חקר בתוכנת הסקרץ' , וכמובן נחזור ונרכב את הידע שלנו בדברי הימים של סרטי האנימציה
קולנוע ג-ח

השנה אנו לומדים גם על עקרונות העריכה  ולומדים לערוך על תוכנת המובי מייקר, הלמידה מתבצעת בקבוצות המונות שני ילדים, ובכל פעם עומדים בפניהם אתגרי עריכה שונים ברמות קושי משתנות , תוך כדי חזרה על עקרונות הצילום. בהמשך השנה אנו  נלמד על סכמת התאורה הבסיסית בקולנוע ועל עקרונות הקלטת הקול, ונחזור לכתוב לצלם ולערוך

מרכז גיטרה

גיטרה  א

למדנו כיצד להחזיק את הגיטרה, כיצד יש ללחוץ על המיתרים, התחלנו ללמוד מעט על קצב, והתחלנו ללמוד כיצד לקרוא טבלטורות, ולנגן מספר ריפים.

גיטרה ב-ח

למדנו כיצד לכוון את הגיטרה, ואנו ממשיכים ללמוד ריפים חדשים , וללמוד סוגי פריטה שונים, ושירים חדשים.

 מרכז בישול ואפייה: כיתה ו

ילדי הקבוצה לוקחים אחריות: בכל שבוע ילד בקבוצה מציע מתכון, מעלה לקבוצת הווטסאפ שלנו. ילדי הקבוצה מביאים את המצרכים, מחלקים את העבודה ביניהם (כן, כולל ניקיון!) מכינים וכמובן אוכלים את התוצרים.

למידה מתרחשת בכל הרבדים: בגלוי מתקיים שיח על אחריות ומחויבות. בסמוי: כבוד, ערבות הדדית, חיי קהילה, אחריות אישית, אסטרטגיות למידה ועוד.

מרכז ניווט והישרדות

*שיעור מבוא למפה ומקרא –  למדנו על מקרא המפה הטופוגרפית, שיחקנו במשחק זיכרון וגם פתרנו חידון של מקרא המפה.

* שיעור המפה הטופוגרפית וניווט כוכב –  התלמידים מנווטים לתחנה אחת בלבד חוזרים ויוצאים לתחנה אחרת וכך הלאה.

* ניווט כתב חידה לסוכות – בכל תחנת ניווט, חידה בנושא חג הסוכות

* ניווט קו בגן החבל –  כל חוליה יצאה לניווט במסלול מסויים.

* ניווט זיכרון מפה מרכזית בגן החבל – התלמידים ניסו לזכור את המפה ויצאו לנווט בין כמה שיותר תחנות שזכרו,  לאחר מכן למדהו מהי הפשטת מפה.

*משחק ניווט חופשי בגן החבל –  התלמידים התחלקו בקבוצות והחליטו ביחד לאיזה תחנות ניווט הם הולכים/רצים בזמן הקצוב שיש להם.

*קריאת שטח – יצאנו לסיור בשטח הפתוח הסמוך לגן החבל ודיברנו על הרבדים בנוף, פיסי,  ביוטי ואנושי. פגשנו גם דוגמאות וסימנים של כל רובד.

*טופוגרפיה –  סיור בשטח הפתוח והתבוננות בתבליט ובתכסית של הנוף, למדנו גם מושגים של תבניות נוף, כיפה, שלוחה, גיא, ואדי.

*ניווט מפה טופוגרפית –  הפעם על ניווט שחסרים בו פרטי תכסית ברורים כמו שבילים. התלמידים נתקלו באתגר, לנווט עפ"י קווי הגובה במפה.

*פרויקט צמחי תועלת –  יצאנו עם מגוון ספרי צומח לשטח, זיהינו צמחים, התחלקנו לחוליות וכל חוליה קיבלה משימה לבחור צמח עליו תעשה עבודת חקר והצגת תוצרים לתועלת האדם בהמשך השיעורים.

*צומח לתועלת האדם –  עסקנו באיסוף חרובים להפקת מוצרים מהחרוב לשיעור הבא, בנוסף העמקנו בצמח הקטלה החריפה ושימושיו.

מרכז אומנות

כיתה א' :

התחלנו את השנה עם עבודת יצירה בנושא "השם שלי" כל ילד כתב את השם שלו על נייר פרגמנט ועם ניירות משי צבעוניים קישט ועיטר את הדף. הכנו ברכות לראש השנה תוך התייחסות לסמלי החג. הילדים נפגשו עם שתי יצירות אומנות אחת של הצייר נחום גוטמן והשנייה של ראובן רובין כשהמוטיב המרכזי הוא הרימון. כל ילד קישט ועיטר מגזרת רימון במגוון של נירות אדומים. הכנו שרשראות לסוכה.

בחודש הקרוב נעבור לפעילות בנושא "הקו באומנות" נלמד על סוגי קווים בצורות ובעוצמות שונות. הילדים יציירו בקבוצות ציור משותף הבנוי מקווים בלבד. ניצור תמונה ממגוון רחב של חומרים המזכירים לנו קווים. נלמד על גלגל הצבעים המורכב מצבעי יסוד וצבעים משלימים. ניצור צבעים חדשים ע"י ערבוב שני צבעי יסוד. נלמד גם על נושא הסתיו .סמני הסתיו צבעי הסתיו ועוד…

 

כיתה ב' :

התחלנו את השנה בעיצוב "השם שלי" בחומרים שונים תוך התייחסות לצורת כתב מיוחדת, מרקם מעניין, אסוציאציה של השם ועוד…בראש השנה הילדים נפגשו עם שתי יצירות אומנות. אחת של נחום גוטמן והשנייה של ראובן רובין כשהמוטיב המרכזי הוא הרימון. הילדים ציירו ציורים המשולבים בהם רימונים בהשראת ציורי האומנים. לחג הסוכות הכנו סוכה ממגזרות נייר וקישטנו אותה.

בחודש הקרוב נעבוד על מספר נושאים:

1.קו, צורה, כתם. נלמד על המושגים הללו וניצור תמונה.

2.באמצעות השיר של יהונתן גפן על "האיש הירוק" נלמד על המושג מונוכרום. כל ילד יצייר את העיר הירוקה שלו בגווני ירוק שהוא יצור.

3.הסתיו בפתח, נלמד על סמני הסתיו צבעי הסתיו בעלי חיים בסתיו וניצור תמונת סתיו.

מרכז יצירתיות

שיעור יצירתיות עם לגו – ערן

במהלך החודש האחרון עשינו יחד סדרה של תרגילים לפיתוח היצירתיות – משחק דמיון, שיחזור חפצים במראה עתיק (מפת אוצר), וכמובן בנייה בלגו. חלק מהקבוצות הספיקו גם לבנות מכונת שוקו פשוטה. בחודש דצמבר נערוך הכרות עם גדול הממציאים – לאונרדו דה וינצ׳י, ננסה לבנות במלגו כמה מההמצאות שלו… וכמובן להכניס בהן שיפורים משל עצמנו.

 

שיעור מבוכים ודרקונים – ערן

השיעור הוא אינטרפרטציה חופשית על ז׳אנר מבוכים ודרכונים – אנו ממציאים מפלצות, ממלכות, ואימפריות חוצות יבשות, ואויבים חסרי רחמים – רק כדי לנצח אותם בכמה לחשי קסם או שיקוים שהמצאנו (וגם ציירנו). אם נגמרים לילדים הטושים בקצב מסחרר – זה בגלל השיעור הזה!